Διατροφή, άσκηση και υγεία...

Ονομάζομαι Φανή Πρεβέντη και δημιούργησα αυτό το ιστολόγιο με σκοπό να μοιραστώ μαζί σας τις γνώσεις μου σε θέματα διατροφής. Θα ήθελα πολύ να μου μεταφέρετε τα σχόλιά σας ώστε να έχουμε αμφίδρομη επικοινωνία. Εύχομαι να ευχαριστηθείτε την ανάγνωση και να εντοπίσετε πράγματα που σας ενδιαφέρουν....

Δευτέρα, 23 Φεβρουαρίου 2009

Σοκολάτα…. η τροφή των Θεών!

Η σοκολάτα είναι αναμφισβήτητα μία από τις πιο απολαυστικές τροφές. Το γεγονός αυτό έχει εκτιμηθεί εδώ και χιλιάδες χρόνια από τότε που οι Μάγιας καλλιεργούσαν το κακαόδεντρο στην Κεντρική Αμερική. Παλιοί μεξικάνικοι μύθοι διηγούνται ότι όταν ο Θεός του Χρυσού Φεγγαριού και των Παγωμένων Ανέμων, Quetzalcoatl, δώρισε στους ανθρώπους τη φωτιά, το νερό και το ψωμί, τους έδωσε μαζί και ένα άλλο δώρο: το κακαόδεντρο.

Η σοκολάτα παρασκευάζεται από τους καρπούς του κακαόδεντρου «Theobroma cacao”. Η ονομασία «Theobromaέχει ελληνική προέλευση «Θεός- βρώση» και σημαίνει τροφή των Θεών. Δεν είναι λοιπόν τυχαίο που οι περισσότεροι από εμάς τη θεωρούμε δώρο Θεού! Η σοκολάτα παρασκευάζεται σε τρεις βασικούς τύπους: υγείας, γάλακτος και λευκή. Είναι ένα πολυβιταμινούχο και πλούσιο σε ενέργεια ασβέστιο, σίδηρο, μαγνήσιο και άλλα ιχνοστοιχεία προϊόν. Περιέχει βιταμίνη Ε και πολυφαινόλες που λειτουργούν ως αντιοξειδωτικοί παράγοντες και βοηθούν στην πρόληψη των καρδιαγγειακών νοσημάτων και ορισμένων τύπων καρκίνου, ενώ παράλληλα προστατεύουν τους ιστούς και τα κύτταρα του οργανισμού από πιθανές βλάβες.


Σοκολάτα και διάθεση

Η σοκολάτα είναι πλούσια στις ουσίες θεοβρωμίνη και φαινυλαιθυλαμίνη οι οποίες επιδρούν θετικά στο νευρικό σύστημα, προσδίδοντας στη σοκολάτα αναλγητικές ιδιότητες και που βελτιώνουν τη διάθεση. Οι ουσίες αυτές σχετίζονται με την παραγωγή ενδορφινών. Οι ενδορφίνες είναι οι ορμόνες της ευφορίας και ευθύνονται συχνά για την καλή μας διάθεση. Έτσι εξηγείται το γεγονός ότι πολλές φορές η σοκολάτα νιώθουμε ότι μας βοηθά να νιώσουμε πιο ήρεμοι και χαλαρωμένοι.


Σοκολάτα και χοληστερόλη

Βασικός φόβος πολλών καταναλωτών και ιδίως των καρδιοπαθών είναι αν η κατανάλωση σοκολάτας θα επηρεάσει τις τιμές της χοληστερόλης (χοληστερίνης ) στο αίμα. Η χοληστερόλη επηρεάζεται από την ποσότητα τις χοληστερόλης και από την ποιότητα του λίπους που περιέχει ένα τρόφιμο. Η σοκολάτα υγείας δεν περιέχει καθόλου χοληστερόλη. Η ποιότητα του λίπους που περιέχεται στο βούτυρο κακάο (η μοναδική πηγή λίπους για τη σοκολάτα υγείας) είναι τέτοια ώστε να μην επηρεάζει την τιμή της χοληστερόλης.


Σοκολάτα και αρτηριακή πίεση

Σε μελέτη που δημοσιεύθηκε πρόσφατα οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι οι εθελοντές που κατανάλωναν ποσότητα σοκολάτας υγείας ίση περίπου με ένα μικρό σοκολατάκι κατάφεραν να μειώσουν τις τιμές της πίεσης. Ο υπεύθυνος της μελέτης αποδίδει την ιδιότητα αυτή στη θετική επίδραση της σοκολάτας υγείας σε μία ουσία που βοηθά τα αγγεία να διασταλούν και το αίμα να κυκλοφορήσει καλύτερα.


Σοκολάτα και παχυσαρκία

Η σοκολάτα είναι ένα πλούσιο σε ενέργεια τρόφιμο. Η σοκολάτα υγείας δίνει ενέργεια ίση με 479 Θερμίδες ανά 100γρ., ενώ η σοκολάτα γάλακτος ίση με 513 Θερμίδες ανά 100γρ. Ωστόσο θα μπορούσαμε να την απολαμβάνουμε καθημερινά αν περιορίζαμε την ποσότητα που καταναλώνουμε σε ένα μικρό σοκολατάκι. Μια εναλλακτική λύση θα ήταν να καταναλώνουμε ένα γλυκό από σοκολάτα σε εβδομαδιαία βάση προσέχοντας ταυτόχρονα και τις υπόλοιπες διατροφικές μας επιλογές.


Σοκολάτα και ακμή

Η σοκολάτα έχει κατηγορηθεί πολλές φορές ότι μπορεί να συμβάλλει στην επιδείνωση της ακμής. Τα τελευταία ερευνητικά δεδομένα καταρρίπτουν αυτό το μύθο αφού δεν φαίνεται να υπάρχει σχέση ανάμεσα στην κατανάλωση σοκολάτας και την εμφάνιση ακμής.


Σοκολάτα και υγεία των δοντιών

Για την εμφάνιση τερηδόνας, που οδηγεί και στην καταστροφή των δοντιών ευθύνεται σε μεγάλο βαθμό η ζάχαρη. Η σοκολάτα περιέχει ζάχαρη όπως και όλα τα γλυκίσματα. Για να προστατεύσουμε τα δόντια μας καταναλώνουμε τη σοκολάτα με μέτρο, προσέχοντας παράλληλα και την ποιότητα της διατροφής μας συνολικά.


Η σοκολάτα θα πρέπει να έχει θέση στη διατροφή μας αφού είναι ένα τρόφιμο προικισμένο με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά. Δεν υπάρχει κανένας λόγος να στερηθούμε τα ευεργετικά της συστατικά αλλά και τη γλυκιά της γεύση! Πρέπει βέβαια πάντα να καταναλώνεται με μέτρο ώστε να μας δείχνει πάντα το γλυκό και όχι το πικρό της πρόσωπο!


Φανή Πρεβέντη, MSc

Κλινική διαιτολόγος- Διατροφολόγος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου