Διατροφή, άσκηση και υγεία...

Ονομάζομαι Φανή Πρεβέντη και δημιούργησα αυτό το ιστολόγιο με σκοπό να μοιραστώ μαζί σας τις γνώσεις μου σε θέματα διατροφής. Θα ήθελα πολύ να μου μεταφέρετε τα σχόλιά σας ώστε να έχουμε αμφίδρομη επικοινωνία. Εύχομαι να ευχαριστηθείτε την ανάγνωση και να εντοπίσετε πράγματα που σας ενδιαφέρουν....

Δευτέρα, 31 Αυγούστου 2009

Επηρεάζει το είδος της τροφής που καταναλώνουμε την αποθήκευση λίπους;

Το βασικό πρόβλημα όσον έχουν παραπανίσια κιλά δεν είναι τόσο το νούμερο που εμφανίζεται στην ζυγαριά όσο η εικόνα του σώματος τους. Η εικόνα αυτή, έχει να κάνει κυρίως με την ποσότητα και την κατανομή λίπους στο σώμα.

Το πώς κατανέμεται το λίπος στον κάθε οργανισμό εξαρτάται από γενετικούς παράγοντες που δεν μπορούμε να αλλάξουμε. Δηλαδή όταν ένα άτομο έχει την προδιάθεση να συσσωρεύει λίπος στη λεκάνη, θα εξακολουθήσει να το συγκεντρώνει εκεί ανεξαρτήτως του είδους της τροφής που καταναλώνει. Με την ίδια λογική, ο οργανισμός μας επιλέγει από μόνος του από που θα κινητοποιήσει λίπος σε περίπτωση που χρειαστεί επιπλέον ενέργεια. Ως επέκταση αυτού, δεν ισχύει πως αν γυμνάζουμε την κοιλιά θα χάσουμε λίπος από τη κοιλιά. Το από που θα κινητοποιηθεί λίπος το επιλέγει ο οργανισμός μας. Βέβαια με την εκγύμναση των μυών της κοιλιάς, οι μυς θα γραμμώσουν, θα αποκτήσουν όγκο και το συγκεκριμένο σημείο του σώματος θα έχει καλύτερη εικόνα.

Ως προς το θέμα της ποσότητας λίπους που αποθηκεύεται, σημασία πρέπει να δίνουμε στην ενέργεια που καταναλώνουμε μέσω της τροφής και την ενέργεια που δαπανά ο οργανισμός μας ώστε να καλύψει τις καθημερινές του ανάγκες (επιβίωση, ανάπλαση ιστών, κίνηση κλπ). Όταν η ενέργεια που καταναλώνουμε είναι ίση με την ενέργεια που δαπανάμε ο οργανισμός βρίσκεται σε ενεργειακή ισορροπία. Με άλλα λόγια ούτε αποθηκεύει ενέργεια αλλά ούτε και υπολείπεται. Όταν η ενέργεια που καταναλώνουμε είναι περισσότερη από αυτή που δαπανάμε, το υπόλοιπο της ενέργειας που δεν χρησιμοποιείται αποθηκεύεται στα λιποκύτταρα με τη μορφή λίπους. Δηλαδή, λίπος συσσωρεύεται όταν καταναλώσουμε τροφή που μας δίνει ενέργεια περισσότερη από αυτή που χρησιμοποιούμε Αυτό συμβαίνει ανεξαρτήτως της πηγής ενέργειας (λίπος, πρωτεΐνες ή υδατάνθρακες) που χρησιμοποιούμε

Παράδειγμα
Έστω ότι ο οργανισμός μας δαπανά σε μία ημέρα 2000 Θερμίδες. Αν καταναλώσουμε πίτσα (λιπαρή τροφή) με ενεργειακή αξία ίση με 3000 Θερμίδες ή μακαρόνια (αμυλούχα τροφή) ή κρέας (πρωτεϊνούχα τροφή) ίση με 3000 Θερμίδες, οι 1000 θερμίδες που περισσεύουν θα αποθηκευτούν ως λίπος και στις 3 περιπτώσεις.

Εφόσον ισχύουν τα παραπάνω, γιατί δεν πρέπει να κάνουμε μονοφαγικές δίαιτες;
Η μονοφαγία δεν αποτρέπει το αδυνάτισμα, απλά μπορεί να δημιουργήσει υπόστρωμα για την εμφάνιση σοβαρών ασθενειών όπως ο διαβήτης, τα καρδιαγγειακά νοσήματα, ορισμένες μορφές καρκίνου κλπ. Γι αυτό σε κάθε προσπάθεια απώλειας βάρους θα πρέπει να τρώμε ισορροπημένα, χωρις να αποκλείουμε κανένα τρόφιμο. Η επιτυχία ενός προγράμματος απώλειας βάρους έγκειται στη δυνατότητα του ατόμου να διατηρήσει το μέτρο στη διατροφή του.


Άρα, σύμφωνα με τα παραπάνω, η ασιτία θα μπορούσε να με βοηθήσει να χάσω βάρος;
Τα πράγματα δεν είναι τόσο απλά όσο φαίνονται. Αν στερήσουμε από τον οργανισμό μεγάλα ποσά ενέργειας θα αντισταθεί διότι αντιλαμβάνεται ότι θέτουμε σε κίνδυνο την επιβίωση του. Το πρώτο όπλο που χρησιμοποιεί ο οργανισμός είναι η μείωση του βασικού μεταβολισμού Με απλά λόγια ο οργανισμός «ρίχνει» τις καύσεις του προκειμένου να εξοικονομήσει ενέργεια για τις δύσκολες ώρες. Έτσι δεν δαπανάται ενέργεια. Αν για παράδειγμα ένα άτομο είχε βασικό μεταβολισμό ίσο με 1500 Θερμίδες, σε φάση ασιτίας είναι πιθανό να πέσει στις 1000 Θερμίδες προκειμένου να εξοικονομήσει τις υπόλοιπες 500 Θερμίδες. Το πρώτο σύμπτωμα τις κατάστασης αυτής είναι ότι παύουμε να χάνουμε βάρος ακόμη και αν τρώμε ελάχιστα, αφού οι καύσεις είναι σαφώς περιορισμένες Τα συμπτώματα που έπονται έχουν να κάνουν με την αντίδραση του εγκεφάλου στην έλλειψη ενέργειας. Ο εγκέφαλος προκειμένου να μας προστατέψει στέλνει σήματα όπως πείνα, εξάντληση, ζάλη, σύγχυση, δυσάρεστη οσμή στο στόμα κλπ. Έαν παρακούσουμε αυτά τα σήματα τότε οδηγούμαστε σε ελλείψεις βιταμινών και ιχνοστοιχείων που επηρεάζουν τη σωματική όσο και την πνευματική μας υγεία.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου